Anasayfa » SEO Rehberi » Schema Nedir? Schema Markup Optimizasyonu Nasıl Yapılır?

Schema Nedir? Schema Markup Optimizasyonu Nasıl Yapılır?

Yapılandırılmış Veri” veya ‘Schema Markup olarak adlandırılan özellik, adeta arama motorlarının dilidir. Bu dil, içeriğin karmaşıklığını semantik bilgiyle çözümler ve arama motorlarına net bilgiler sağlar.

Arama motorları, kullanıcılara en ilgili sonuçları sunmak için web sitelerini ayrıntılı bir şekilde tararlar. Google gibi arama motorları ne kadar akıllı olurlarsa olsun, bir sayfanın içeriğinin neyle ilgili olduğunu anlama konusunda zorluk yaşayabilirler.

Bu zorluğu aşmanın önemli bir yolu arama motoru botlarının sitemizi daha şeffaf bir şekilde anlamasına yardımcı olacak Yapılandırılmış Verileri (Structured Data) kullanmaktır.

Mesela Google sonuçlarında bazı websitelerinin neden yıldız derecelendirmelerine veya açılır FAQ(SSS) listelerine sahip olduğunu hiç düşündünüz mü?

Bunun arkasındaki sır, “yapısal veri işaretleme” yani schema markup olarak adlandırılan bir tekniktir.

Schema.org üzerinden erişilen Schema markup, mikroveri türünde bir teknolojidir. Bir websitesine entegre edildiğinde, arama sonuçlarında detaylandırılmış, zengin bir açıklama oluşturur.

Lider arama motorları Google, Yahoo, Bing ve Yandex, 2011’de Schema.org’u hayata geçirmek için bir araya gelmiştir.

Schema markup’ın önemi, özellikle Hummingbird ve RankBrain döneminde katlanarak artmıştır.

Bu yazıda, schema nedir ve SEO açısından websitenize nasıl birçok avantaj getireceğini inceleyeceğiz.

Schema Markup Nedir?

Yapılandırılmış veri veya diğer adıyla Schema Markup, web sitenizin arama motorları tarafından daha iyi anlaşılmasını sağlayan kodlama türüdür. Bu yapısal veri işaretlemesi, Google gibi arama motorlarına içeriğinizin anlamını daha açık bir şekilde iletebilmenizi sağlar.

Google gibi devlerin ne kadar çok veriyi işlemek zorunda olduklarını düşünürsek, yapılandırılmış veri ile hangi bilgiyi iletmek istediğinizi açıkça belirtmeniz son derece kritiktir.

Bir örnek vermek gerekirse:

insanların gördüğü içerik
botların gördüğü içerik

Yapılandırılmış veriler, bir sayfa hakkındaki bilgiyi standardize etme ve sayfa içeriğini sınıflandırma yolunu sunar. Veri, bilginin uygulandığı sayfada, schema işaretleme kullanılarak kod aracılığıyla oluşturulur.

Yukarıdaki örnekte, açık ipuçları tarif, yorumlar, içerikler, hazırlık süresi, kalori vb. olarak belirtilmiştir.

Şema işaretlemesi, RDFa, Microdata ve JSON-LD gibi formatlarla hazırlanabilir.

Google, şema işaretleme için JSON-LD formatını tavsiye etmektedir.

jsonld

Eğer arama sonuçlarında detaylandırılmış bilgilere yer vermek istiyorsanız, bu yapısal veri kodlamalarını web sitenize entegre etmelisiniz.

JSON formatında hazırlanan bu yapısal verileri sayfanızın “head” kısmına ekleyerek bu sitenize entegre edebilirsiniz.

Schema işaretleme sayesinde Googlebot, web sitenizdeki bilgiyi daha net bir şekilde algılar ve bu kodlamalarla belirttiğiniz bilgiler arama sonuçlarında ön plana çıkar.

Schema markup nedir işlediğimize göre gelelim neden kullanılması gerektiğine.

Schema Markup Neden Kullanılır?

Yapılandırılmış veri ve semantik dilin birleşimi olan Schema markup, sitenizde bahsedilen konu hakkında arama motorlarına bilgi verir. Google, sayfanın özünü kavramak için yapılandırılmış veriye, yani schema işaretlemesine başvurur.

Bunu daha sade bir dille ifade edersek bu işaretleme, arama motorlarına içeriği daha doğru bir biçimde tarayıp indekslemesi için belirgin bir yapı sunar. İçeriğin nasıl yorumlanması gerektiği konusunda algoritmalara rehberlik eder.

Eğer arama motorunun sayfanızın anlamını daha iyi kavramasına yardımcı olmak için çaba sarf ederseniz, size daha iyi bir sıralama ile ödüllendirebilir.

Bu nedenle, basit bir meta açıklamanın aksine schema ile zenginleştirilmiş sayfalar arama sonuçlarında farklı bir görsellikle karşımıza çıkar.

Bir örnekle konuyu pekiştirmek gerekirse:

schema markup neden kullanılır

Brownie tarifi aramamızda karşımıza çıkan sonuç bu şekildedir. Sayfanın alt yapısına baktığımızda ise yapılandırılmış verileri şu şekilde görebiliriz.

yapılandırılmış veriler (schema markup)

Schema sayesinde kullanıcı, sayfanın özet bilgilerini bir bakışta değerlendirebilir ve bu bilgilere dayanarak ilgili sayfayı ziyaret edip etmeme kararı alır. Eğer sunduğunuz özet bilgiler kullanıcının ilgisini çekerse, web sitenize yönlendirilme olasılığı artar.

Schema’nın kullanımı doğrudan bir sıralama faktörü olmasada, tıklama oranındaki (CTR) artış nedeniyle, organik trafikte ve yatırım getirisinde (ROI) iyileşme görmek tamamen mümkündür.

Schema Markup Türleri Nelerdir?

Web sitenizin büyüklüğünden bağımsız olarak, size yardımcı olabilecek schema türleri bulunmaktadır.

Yaygın kullanılan şema tipleri şunlardır:

  • Haber, medya ve eğlence makaleleri için “Article” şeması.
  • Bir şirketi, logosunu ve iletişim bilgilerini tanımlamak için “Organization“.
  • Açılış saatlerinizi öne çıkarmak ve “şimdi rezervasyon yap” gibi özel harekete geçirici mesajları (CTA) kullanmak için “Local Business” şeması.
  • Review” schema ile ortalama puanınızın yıldızlarla gösterilmesi ve toplam inceleme sayınız gibi bilgileri sergileyebilirsiniz.
  • Recipe” schema ile yemeğin resmini, puanlamaları, pişirme sürelerini, tarifleri ve daha fazlasını gösterebilirsiniz.
  • Ürün resimlerinizi, ürün açıklamanızı, SKU’nuzu, markanızı, incelemelerinizi, stok ve satış fiyatınızı belirtmek için “Product” şemasını kullanabilirsiniz.
  • Sıkça Sorulan Sorular (SSS) kısmınız için ”FAQPage” şemasını kullanabilirsiniz.

Organization Schema Markup (Kuruluş)

“Organizasyon” şeması, bir markanın arama sonuçlarındaki profilini zenginleştiren yapılandırılmış veri işaretlemesidir.

Markanın adını, logosunu, kurucu bilgilerini, adresini ve diğer özelliklerini kapsar. Bu tür bir işaretleme, markaların dijital pazarlama dünyasında daha tanınabilir ve güvenilir hale gelmesi için kritik bir adımdır.

“Organizasyon” şeması için bir örnek şöyle olabilir;

{
  "@context": "https://schema.org",
  "@type": "Organization",
  "name": "Örnek Şirket A.Ş.",
  "description": "Örnek Şirket A.Ş., hayali bir organizasyondur ve bu şema örneği için oluşturulmuştur.",
  "address": {
    "@type": "PostalAddress",
    "addressLocality": "İstanbul",
    "postalCode": "34000",
    "streetAddress": "Örnek Cadde No: 123"
  },
  "email": "iletisim@ornek.com",
  "telephone": "+90 (212) 555 55 55",
  "url": "https://www.ornek.com"
}

Google arama sonuçlarında Organizasyon Schema’sı şu şekilde gözükecektir.

organization schema ornegi

Local Business (Yerel İşletme) Schema Markup

Local Business scheması , yerel işletme işaretleme, web sitenizdeki hangi öğelerin iletişim bilgilerini, adresinizi ve diğer önemli iş detaylarını içerdiğini belirtir.

Google, bu bilgileri SERP’lerin sağ tarafında Yerel İşletme Paneli’nde gösterir.

Bu işaretleme, Google’ın arayanlara doğru bilgileri sunmasını sağlar ve yerel müşteri trafiğini teşvik eder.

Örnek bir Local Business schema’sı:

{
  "@context": "https://schema.org",
  "@type": "LocalBusiness",
  "name": "Örnek Kafe",
  "description": "Örnek Kafe, lezzetli kahve ve atıştırmalıklar sunan bir kafe.",
  "address": {
    "@type": "PostalAddress",
    "streetAddress": "Örnek Caddesi No: 123",
    "addressLocality": "İstanbul",
    "postalCode": "34000",
    "addressRegion": "Kadıköy",
    "addressCountry": "TR"
  },
  "telephone": "+90 (212) 555 55 55",
  "openingHours": "Pazartesi-Cuma 08:00-20:00, Cumartesi-Pazar 09:00-18:00",
  "image": "https://www.ornekkafe.com/images/logo.jpg",
  "url": "https://www.ornekkafe.com",
  "sameAs": [
    "https://www.facebook.com/ornekkafe",
    "https://www.instagram.com/ornekkafe",
    "https://twitter.com/ornekkafe"
  ]
}

Arama sonuçlarında Local Business görünümü.

Breadcrumb List Schema Markup

Breadcrumb şeması, arama sonuçlarında site yapısı ve iç navigasyon hakkında bilgi sağlamak amacıyla oluşturulan yapısal bir veri işaretlemesidir.

Bu işaretleme, hem kullanıcılara hem de arama motorlarına sitenizin hiyerarşik yapısı hakkında bilgi sunar.

Ziyaretçinin site içindeki hareketleri, breadcrumb yapılandırmasının rehberliğinde çok daha akıcı hale gelir, böylece aradıkları içeriğe hızla ulaşabilirler.

Breadcrumb Schema örneği şu şekildedir:

{
  "@context": "https://schema.org",
  "@type": "BreadcrumbList",
  "itemListElement": [
    {
      "@type": "ListItem",
      "position": 1,
      "item": {
        "@id": "https://www.ornek.com",
        "name": "Ana Sayfa"
      }
    },
    {
      "@type": "ListItem",
      "position": 2,
      "item": {
        "@id": "https://www.ornek.com/kategori",
        "name": "Kategori"
      }
    },
    {
      "@type": "ListItem",
      "position": 3,
      "item": {
        "@id": "https://www.ornek.com/kategori/altkategori",
        "name": "Alt Kategori"
      }
    },
    {
      "@type": "ListItem",
      "position": 4,
      "item": {
        "@id": "https://www.ornek.com/kategori/altkategori/urun",
        "name": "Ürün"
      }
    }
  ]
}

Breadcrumb Schema Google Sonuçlarında şu şekilde gözükür:

Product (Ürün) Schema Markup

E-ticaret sitelerindeki ürünlerin veya sunulan hizmetlerin detaylarını daha belirgin hale getirmek için “Ürün Schema İşaretleme” yönteminden yararlanabilirsiniz.

Bu işaretleme, bir ürünün adını, görselini, fiyatını ve temel özelliklerini içeren bilgileri sunarak, arama sonuçlarında bu verilerin daha açık ve net bir şekilde görünmesini sağlar.

Özellikle e-ticaret platformları için oldukça faydalı bir yöntemdir.

Örneğin, e-ticaret sitenizde bir ”saat” satıyorsanız, bu saat’in ayrıntılarını aşağıda açıklanan “Product Schema” yöntemiyle öne çıkarabilirsiniz.

Örnek bir product schema;

{
  "@context": "https://schema.org",
  "@type": "Product",
  "name": "Örnek Marka Erkek Kol Saati",
  "description": "Örnek Marka Erkek Kol Saati, şıklığı ve kaliteyi bir araya getiren bir kol saati seçeneğidir.",
  "brand": {
    "@type": "Brand",
    "name": "Örnek Marka"
  },
  "sku": "SKU123456",
  "mpn": "MPN7890",
  "image": "https://www.orneksaatler.com/images/orneksaat.jpg",
  "offers": {
    "@type": "Offer",
    "price": "999.99",
    "priceCurrency": "TRY",
    "availability": "https://schema.org/InStock",
    "seller": {
      "@type": "Organization",
      "name": "Örnek Saat Mağazası",
      "url": "https://www.orneksaatler.com"
    }
  }
}

Arama sonuçlarında Product Schema örneği:

Article (Makale) Schema Markup

“Article Schema” özellikle haber, medya ve eğlence makaleleri için tercih edilen bir yapılandırılmış veri yöntemidir.

Bu işaretlemeyle yazar, makale başlığı, öne çıkan görsel, yayın tarihi gibi öğeler hakkında yapılandırılmış veri ekleyebilirsiniz.

Örneğin:

{
  "@context": "https://schema.org",
  "@type": "Article",
  "mainEntityOfPage": {
    "@type": "WebPage",
    "@id": "https://www.ornekblog.com/makale/123"
  },
  "headline": "Yazılım Geliştirme Sürecinde En İyi Uygulamalar",
  "image": "https://www.ornekblog.com/images/makale.jpg",
  "author": {
    "@type": "Person",
    "name": "Örnek Yazar"
  },
  "datePublished": "2023-09-20",
  "dateModified": "2023-09-20",
  "articleBody": "Yazılım geliştirme sürecinde en iyi uygulamaları takip etmek önemlidir. Bu makalede, yazılım geliştirme sürecinde dikkate almanız gereken en önemli adımları ve stratejileri bulacaksınız."
}

Arama sonuçlarından örnek:

article şema örneği

FAQ (Sıkça Sorulan Sorular) Schema Markup

Özellikle büyük bir marka iseniz, müşterileriniz ve potansiyel hedef kitleniz için sıkça sorulan sorularınız olacaktır. SSS şemasını kullanarak, kullanıcılara doğrudan arama sonuçlarında hızlı yanıtlar sunabilirsiniz.

Ancak burada bir ikilem ortaya çıkıyor: Kullanıcılar doğrudan cevapları arama sonuçlarında gördüklerinde web sitenizi ziyaret etmeyebilirler. Bu durum sitenizin daha az trafik alabileceği anlamına gelir. Fakat bu durum sizin için ne kadar olumsuz olabilir?

Eğer kullanıcılar markanızı zaten tanıyorsa, belki de onlara hızla istedikleri bilgiyi SSS şeması aracılığıyla sunmalısınız. Bu, markanızın dijital dünyada daha kullanıcı dostu bir deneyim sağlama avantajına dönüşebilir.

En nihayetinde, bu stratejik tercihi yaparken markanızın genel hedefleri ve kullanıcılarınıza ne sunmak istediğinizi dikkate almalısınız.

Gerçi artık Google, FAQ ve How-to schema’larının, arama sonuçlarındaki görünürlüğünü azaltmış durumda. Bu yüzden sitenin daha net anlaşılabilmesi açısından bu şemayı uygulayıp uygulamamak sizin mevcut stratejinize bağlı olacaktır.

Person (Kişi) Schema Markup


Arama motorları üzerinden bir bireyi araştırdığınızda; isim, doğum tarihi, adres, eğitim geçmişi, aile detayları ve eş hakkında bilgilere denk gelebilirsiniz.

Google, bir bireyin araştırılması durumunda, ilgili temel bilgilere kolayca ulaşmanızı hedefler.

Direkt bir web sayfasına yönlendirilmeden aradığınız bilgilere ulaşabilirsiniz.

Örnek schema:

{
  "@context": "https://schema.org",
  "@type": "Person",
  "name": "Örnek Kişi",
  "jobTitle": "Yazılım Geliştirici",
  "url": "https://www.ornekkişi.com",
  "sameAs": [
    "https://www.linkedin.com/in/ornek-kisi",
    "https://twitter.com/ornekkisi",
    "https://www.facebook.com/ornekkisi"
  ],
  "address": {
    "@type": "PostalAddress",
    "addressLocality": "İstanbul",
    "postalCode": "34000",
    "streetAddress": "Örnek Sokak No: 123"
  },
  "email": "ornek@ornekkişi.com",
  "telephone": "+90 (212) 555 55 55",
  "birthDate": "1990-05-15",
  "gender": "Erkek"
}

Arama sonuçlarından görünümü:

person-schema
kisi-semasi-ornek

Video Schema Markup

Video şeması, videonuzun arama sonuçlarında maksimum etki yaratmasını sağlar.

Video açıklaması, küçük resim, video süresi gibi detayları ekleyebilirsiniz şemanıza ekleyebilirsiniz.

video schema

Recipe (Tarif) Schema Markup

Tarif şeması muhtemelen en yaygın kullanılan işaretleme türüdür.

Tarif işaretleme, yemeğin bir resmini, puanları, pişirme süresini, talimatları ve daha fazlasını gösterebilir.

recipe-schema

Review (İnceleme) Schema Markup

Potansiyel müşteriler bir ürün veya hizmeti satın almadan önce incelemelere sıkça başvururlar. İnternet kullanıcıları, başkalarının geri dönüşlerini analiz ederek bilinçli kararlar almayı hedefler.

Olumlu geri dönüşler, kullanıcıların satın alma niyetini teşvik ederken; olumsuz incelemeler güven problemlerini tetikleyebilir ve marka algısını zedeler.

İşte bu yüzden, inceleme şeması aracılığıyla, SERP’de kullanıcılara hızla erişim sunan değerli bilgiler sağlanır.

Derecelendirme şeması, web sayfanızda yıldız derecelendirmesi sunmanıza olanak tanır. Bu yapılandırılmış veri, yıldız derecelendirmesi, inceleme sayısı ve içeriğin özetini SERP’de sergileyebilir.

Özellikle yerel işletmeler, filmler ve ürünler gibi kategorilerde bu tür veriler oldukça stratejik bir öneme sahiptir.

review-schema

Schema Markup Nasıl Uygulanır?

Schema işaretlemesi için çeşitli yöntemler mevcuttur.

Google’ın kendi uygulaması olan Yapılandırılmış Veri İşaretleme Yardımcısını veya diğer schema generator uygulamalarını kullanabilirsiniz.

Schema markup siteye nasıl eklenir gelin bakalım.

  • Google’ın Yapılandırılmış Veri İşaretleme aracına gidin ve bir veri türü seçin.
  • URL’nizi yapıştırın.
  • Sayfanızı işaretlemeye başlayın.
  • HTML oluşturun.
  • İşaretleme kodunu sitenize ekleyin.
  • Yapılandırılmış verinizi test edin.

Adım adım siteye schema nasıl koyulur inceleyelim.

1. Adım: Veri İşaretleme Aracına Gidin, Türü Seçip URL Yapıştırın.

İşaretleme eklemek istediğiniz sayfanın URL’sini yapıştırın.

HTML’yi yapıştırma seçeneği de mevcuttur.

Ardından, “Etiketlemeye Başla“ya tıklayın.

2. Adım: Sayfanızda Uygun Bölümleri İşaretleyin.

URL girdikten sonra araç, işaretlemeye başlayabilmeniz için sayfanızı yükleyecektir.

Web sayfanız sol tarafta görünecek ve veri öğeleri sağ tarafta görünecektir.

Aynı aşağıdaki gibi:

veri-isa

3. Adım: HTML Kodunu Oluşturun.

İşaretlemenizi yaptıktan sonra HTML Oluştur butonuna tıklıyoruz.

html-kodunu-olusturun

Bundan sonra sitenize ekleyeceğiniz kodu göreceksiniz.

JSON-LD (önerilen) ve microdata arasında seçim yapmak için üstteki açılır menüye tıklayın.

json-ld-isaretlemeli-yapisal-veri

4. Adım: Sitenize Kodu Entegre Edin.

Artık kodlarınız hazır olduğuna göre, bunları sitenize ekleyebilirsiniz.

Kopyalayıp yapıştırma seçeneği olduğu gibi HTML dosyasının tamamını indirip sitenize yükleyebilirsiniz.

schema-markup-jsonld

5. Adım: Schema Markup’ınızı Test Edin.

Google, şema işaretlemenizi test etmek için Zengin Sonuçlar Testi aracını kullanmanızı önerir:

URL’nizi veya html kodunuzu uygulamaya girin. Hatalar, uyarılar ve tespit edilen şema işaretlemesi ekranın sağ tarafında görünecektir:

rich-results-test

Herhangi bir hatayı düzeltmeniz gerekirse, kodunuzu doğrudan sayfanın sol tarafında düzenleyebilirsiniz.

Sıfırdan bir yapılandırılmış veri kodu hazırlamak bazen teknik zorluklar içerebilir.

Bu tür karmaşıklıklarla uğraşmak istemeyenler için, Merkle gibi schema generator araçları işleri büyük ölçüde kolaylaştırabilir.

Bu araçları kullanarak sadece metin değerlerinizi girersiniz ve sonrasında ihtiyacınız olan tüm JSON-LD kodunu elde edersiniz.

Yine de bu kodların dikkatli ve hatasız bir biçimde oluşturulması şarttır. Bu nedenle teknik SEO hizmeti konusunda deneyimli bir uzmana başvurmak, sitenizin arama motorlarında daha etkili bir performans göstermesine katkıda bulunacaktır.

Bu yazıda, şema işaretleme hakkında bilmeniz gereken her şeyi ele aldık.

Umarız, schema markup nedir ve nasıl uygulanır konularında gereken tüm bilgilere sahip olmuşsunuzdur.

İşinizi büyütmek mi istiyorsunuz?

Performance Marketing, SEO Analizi, Sosyal Medya Yönetimi, Google ADS Danışmanlığı, Mobil APP Geliştirme ve daha birçok hizmet için en ideal çözüm;

Vebilişim Teknoloji!

Photo of author

SEO Specialist

Yorum yapın