Anasayfa » SEO Rehberi » SEO Analizleri İçin Google Trends Nasıl Kullanılır?

SEO Analizleri İçin Google Trends Nasıl Kullanılır?

Google Trends veya Google Trendler, arama terimlerinin popülerliğini gerçek zamanlı olarak analiz eden ücretsiz bir araçtır. İnsanlar bu aracı kullanarak zaman, mevsim ve coğrafi konuma bağlı olarak kullanıcıların Google’da ne tür aramalar yaptığını görebilirler.

Trendlere göz kulak olmak sizi en son haberlerle güncel tutar. Ne gibi değişikliklerin olduğunu, bu değişikliklerin sektörünüzde ve ötesinde nasıl uygulandığını takip edebilirsiniz.

İnsanlar internet üzerinde hangi kelimelerle arama yapıyor, hangi konularda bilgi sahibi olmak istiyor? Eğer dijital pazarlama alanında faaliyet gösteriyorsanız bu soruların yanıtları sizi doğrudan etkiliyor.

Google Trends’in sunduğu bilgiler SEO çalışmaları için oldukça değerlidir. Tüketicinin neye ilgi gösterdiğini anlamak ve bu bilgilere dayalı stratejiler geliştirmek için bu platformdan faydalanabilirler.

Örneğin, mevsimsel talepleri tahmin edebilir ve içerik stratejilerinizi buna göre ayarlayabilirsiniz.

Öyleyse gelin daha detaylı bir şekilde Google Trends nedir ve SEO için Trends Nasıl Kullanılır inceleyelim.

Google Trends Nedir?

2006 yılında hayatımıza giren Google Trends, bir arama teriminin Google üzerinde ne kadar popüler olduğunu gösteren bir araçtır.

Google Trends ile hangi anahtar kelimelerin ya da konuların şu an için trend olduğunu inceleyebilir, aynı zamanda belirlediğiniz bir anahtar kelimenin farklı bölgelerde nasıl bir arama trendi gösterdiğini keşfedebilirsiniz.

Özellikle sezonluk işlerle uğraşan firmalar için büyük bir avantajdır, çünkü müşteri ilgi alanlarının nasıl değiştiğini gözlemleyerek stratejik planlamalarını bu bilgilere göre şekillendirebilirler.

Google Trendler, bir anahtar kelimenin ne kadar ilgi gördüğünü değerlendirmenin yanı sıra, bir trendin yukarı mı yoksa aşağı mı gittiğini belirlemenize de yardımcı olabilir.

trends ile seo stratejileri

Ek olarak hedef kitlenizin demografik özellikleri hakkında daha fazla bilgi edinebilir ve belirli anahtar kelimenizle ilgili popüler konuları ve sorguları inceleyebilirsiniz.

Google Trends Nasıl Kullanılır?

Google Trends’de kelime araştırması yapmak için ana sayfaya gidin.

“Keşfet” kısmına tıkladıktan sonra araştırmak istediğiniz “e-ticaret” gibi bir kelimeyi yazın ve ara butonuna basın.

Sonuçları aşağıdaki gibi olacaktır.

google trends sonuçları

Birden çok anahtar kelimeyi yan yana görmek istiyorsanız, “karşılaştırın” seçeneğini kullanarak en fazla 5 kelimeyi aynı anda inceleyebilirsiniz.


trends-kelimeleri-karsilastirma

Arama sonuçlarını incelediğinizde bölgelere özgü popülerlik derecelendirmesini gözlemleyebilirsiniz.

Haritada belirli bir bölgeye gelindiğinde, o bölgeyle ilgili detaylı verilere ulaşabilirsiniz.


trends-ile-karsilastirma

Google Trendler İle Anahtar Kelime Araştırması

Google Trends’in bir diğer özelliği de mevcut trend olan ilgili anahtar kelimeleri size sunmasıdır. Arama teriminize bağlı olarak, popülerliğine göre sıralanmış daha alakalı anahtar kelimeleri bulabilirsiniz.

İlgili anahtar kelimeler, popülerlik sırasına göre arama hacminin artış yüzdesiyle listelenir.

Bazen Google Trends yüzdelik değil de büyük çıkış ibaresini kullanır. Bunun mantığı anahtar kelimenin arama hacmindeki artışın %5,000’i aştığı anlamına gelir.

SEO uzmanları genellikle bu “breakout” kelimeleri kritik olarak görürler çünkü bu kelimeler henüz rekabetçi olmamıştır.

Eğer hızlı hareket ederseniz, bu anahtar kelimelerle Google’da ilk sayfada yer alabilirsiniz.

Bu kelimeler bir anda popüler olup kısa süre sonra unutulabilir yani evergreen bir içerik yaratmanız oldukça düşük olasılıktır.

Mesela mevcut tarih itibariyle Türkiye’de MTV konusunun trend olduğunu gördüm ve keşfette bir arama gerçekleştirdim.

google-trends-aramasi

Ardından alakalı anahtar kelimeleri inceledim.

trends-alakali-kelimeler

Kullanıcıların spesifik bir tarihte alınacak bir karar olan ek mtv hakkında neler araştırdığını görmüş oluyoruz.

Konu bir çok kişiyi etkilediği için ciddi bir çıkış yapmış durumda.

Mesela eğer bir içerik sitesi sahibi olsaydım, mtv iptal edilirse ne olacak gibi bir anahtar kelimenin varyasyonları üzerinden içerik üretmeye başlayabilirdim.

Buradaki olay artık sizin sitenizin ne kadar otoriter olduğu ve içerik üretme hızınıza kalıyor.

Büyük çıkış olarak işaretlenen sorgular, şu an için oldukça popüler olan sorgulardır.

Öte yandan yüzdelik değerlere sahip sorgular, popülerliği artmaya başlayan aramaları temsil eder.

Bu nedenle geleceğe yönelik planlamalarınız varsa, bu yüzdelik değerlere sahip sorguları dikkate alarak hareket edebilirsiniz.

Yukarıda da belirttiğimiz gibi eğer otoriter bir siteniz varsa “breakout” olan sorgulardan hızla içerik üreterek Google’da hızla sıralanma şansınız olabilir.

Ürün İçerikleri İçin Fikir Edinme

Diyelim ki bebek arabası satan bir mağazanız var. Google Trends’e “bebek arabası” yazıp ilgili aramalara baktığınızda bazı markaların öne çıktığını göreceksiniz.

google-trends-rakipler

Demek ki bebek arabası alan müşteriler bu markalara da ilgi gösteriyor.

Bu markalarla kendi ürünlerinizi karşılaştıran içerikler hazırlayabilirsiniz. Özellikle bu ürünlerde kullanıcı yorumlarının ne kadar kritik olduğunu unutmayın.

Gerçek kullanıcılara ürünlerinizi test ettirin ve rakip markalar karşısında nelerle öne çıkabileceğiniz konusunda geri bildirim alın.

Bu stratejiyi doğru bir şekilde hayata geçirirseniz satışlarınızdaki artışlar sizi şaşırtacaktır.

Sezonluk Ürünleri Yakalayın

Google Trendler sayesinde sadece hangi ürünlerin sezonluk olduğunu değil, aynı zamanda bu ürünler için en hareketli dönemleri de kolaylıkla belirleyebilirsiniz.

Kamp sandalyesi gibi sezonluk ürünlere bakıldığında, Nisan’dan Eylül’e kadar olan süre zarfında ilgi artışı gözlemleyebiliriz.

sezonluk-urunler

Yukarıdaki grafikte görüldüğü gibi yaz aylarının yaklaşmasıyla birlikte kamp sandalyelerine olan talep artış gösteriyor.

Temmuz ayı, yani yazın tam kalbinde talep zirve yapıyor ve ardından azalmaya başlıyor.

Eğer bir işletme olarak kamp sandalyesi satıyorsanız, Google Trends verileri sizin için altın değerindedir.

Bu sayede kış aylarında satışlarınızın neden düşük olduğunu rahatça anlayabilir ve sezonluk trendleri lehinize nasıl kullanabileceğiniz konusunda stratejiler geliştirebilirsiniz.

Niş ve Ürün Seçimi

Yeni bir iş fikriyle yola çıkıyorsanız, web sitenizi oluştururken belirli bir nişe odaklanmanız faydalı olabilir.

İlk adım olarak, ilgilendiğiniz alanda nelerin popüler olduğunu anlamak için bir araştırma yapabilirsiniz.

Diyelim ki cilt bakımı sektöründe bir iş fikriniz var. Ancak cilt bakımı içinde c vitamini serumu mu, yoksa hyaluronik asit serumu mu daha çok rağbet görüyor karar veremiyorsunuz.

Google Trends’i kullanarak bu iki ürünü karşılaştırabilir ve zaman içindeki popülerliğini inceleyebilirsiniz.

trends-karsilastirmasi

Görüldüğü üzere c vitamini serumunun popülaritesi sürekli ve istikrarlı bir biçimde artış gösteriyor. Hatta günümüzde oldukça popüler olan hyaluronik asitten bile daha çok ilgi çekiyor.

Bu tip istikrarlı büyüme eğilimleri genellikle daha kârlı nişleri işaret eder.

Yine de bu türde bir popülariteyle birlikte rekabetin de kızıştığını göz önünde bulundurmalısınız.

Lokasyon Üzerinden Stratejiler

Bir diğer önemli metrik, lokasyon üzerinden stratejiler yürütmektir. Google Trends üzerindeki harita ürününüzün en çok nerede arandığını ve seçili bir alandaki insanların en çok neyle ilgilendiğini size gösterir.

Mesela ofis sandalyesi araması altında Google Trends haritasını görebilirsiniz.

Haritayı incelemek lokal SEO ve teslimat seçenekleri konusunda size öngörü sağlayabilir.

Haritaya bakarak şunları yapabilirsiniz:

  • Bireysel şehirlere özel pazarlama kampanyaları oluşturabilirsiniz.
  • Bireysel bölgeler için promosyonlar ve kargo fırsatları sunabilirsiniz.
  • Yeni pazarlara genişleme planları yapabilirsiniz.

Örneğin nişiniz ofis sandalyesi ile ilgiliyse aşağıdaki grafiğe bakarak son 12 ay boyunca Kocaeli, İstanbul, Bursa, Sakarya ve Eskişehir’de ofis sandalyesi için diğer bölgelere göre çok daha fazla talep olduğunu fark edebilirsiniz.

trends ile lokal seo

Bu bilgiyi kullanarak pazarlama kampanyanızı ayarlayabilir ve bu belirli bölgelerden gelen trafiği artırabilirsiniz.

Trendler İle Rakip Analizleri

Google Trends üzerinden karşılaştırma filtresi ile rakiplerinizin dönemsel trendlerini izleyebilir ve analiz edebilirsiniz.

Örneğin Dyson ile Philips’i karşılaştıralım.

trends rakip analizi

Grafik, Türkiye’nin genelinde philips’i tercih ettiğini net bir şekilde gösteriyor.

Hatta bir dönem neredeyse tercihlerini değiştirmek üzere olduklarını görebiliriz.

Mesela böyle bir veri üzerinden kullanıcıyı tekrar Philips marka ürünlere iten sebep ve sonuç ilişkileri analiz edilebilir.

Yani işin özünde Google Trends endüstrideki değişimlerin altında yatan nedenleri anlamanıza yardımcı olabilir.

Bu bilgiye daha önceden sahip olsalardı, bazı markalar ne kadar hızla büyürdü diye düşünmeden edemiyoruz, değil mi?

Bizler de Vebilişim olarak tüm müşterilerimize veri odaklı hizmet sunuyor ve çalışmalarımızı neden-sonuç ilişkisi üzerine kuruyoruz.

Eğer sizler de nasıl e-ticaret yapabilirim ve markamı büyütebilirim diye merak ediyorsanız, dijital çözümlerimiz hakkında bize ulaşabilirsiniz.

Sonuç olarak doğru kullanıldığında Google Trends, etkili bir SEO stratejisi geliştirmede ciddi bir katkı sağlayacaktır.

Niş seçmekten içerik takvimi planlamaya, son derece kişiselleştirilmiş bir pazarlama kampanyası oluşturmaya kadar, Google Trends’i kullanarak SEO stratejilerinizi geliştirebilirsiniz.

İşinizi büyütmek mi istiyorsunuz?

Performance Marketing, SEO Analizi, Sosyal Medya Yönetimi, Google ADS Danışmanlığı, Mobil APP Geliştirme ve daha birçok hizmet için en ideal çözüm;

Vebilişim Teknoloji!

Photo of author

SEO Specialist

Yorum yapın